Skolehave

Grønne fingre med jord under neglene

Skolehaven på Ølsted Skole er vores helt eget grønne læreringsrum: Et sted hvor eleverne kan dyrke grøntsager og krydderurter; hvor de kan lege og lære blandt afgrøder og bærbuske; hvor de kan opnå teoretisk og praktisk viden, som både er nyttig og meningsfuld. Et sted hvor alle sanser kan komme i spil og eleverne kan få jord under neglene.

Praksisbaseret undervisning i grønne omgivelser

Skolehaven er for alle skolens elever samt SFO, men enkelte årgange har en særlig tilknytning til skolehaven, hvor de i fag som madkundskab og natur/teknologi arbejder med jord-til-bord, råvarekendskab, energi- og nærringsbehov, bæredygtighed, planters livsbetingelser, vandets kredsløb samt organismers samspil med naturen.

De grønne omgivelser bidrage til en anderledes og varieret undervisning i fag, som ofte er forbundet med et indendørs klasseværelse, så som for eksempel matematik, hvor skolehaven bruges til beregning af arealer, frø-, gødnings- og vandingsmængder samt mønstre, geometrisk tegning, opmåling og statistik.