PLC og Makerspace

PLC - Skolens hjerte

Det pædagogiske læringscenter (det tidligere skolebibliotek) er skolens samlingspunkt, skolens hjerte. Udover dets fysiske placering i skolens midte, er læringscenter centrum for skolens læsemateriale, en samling hvis formål er at udvikle og understøtte læringsrelaterede aktiviteter for eleverne, samt inspirere og understøtte det undervisende personales fokus på læreprocesser og læringsresultater.

Det bedste sted at læse

På Ølsted Skole lægger vi stor vægt på at fremme læsefordybelsen. Vi har derfor skabt nogle fysiske rammer, der kan stimulere elevernes lyst til at læse, og understøtte, at de forbliver læsere. Rundt omkring i læringscentret er der indrettet små læsehuler og læsehjørner, som eleverne kan bruge, når de skal læse. Sammen er de med til at skabe en rar og afslappet stemning, der kan drage eleverne ind i læsningens fantastiske univers, en stemning, der gør læringscentret til skolens bedste sted, når man skal læse.

Makerspace

I vores makerspace finder du:

- Beebots - en robot der introducerer indskolingselever til simpel kodning ved at guide en lille robot rundt på et kort.

- 3D-printere - som bruges til at lave små prototyper i fx HDS eller småt pynt til skolen.

- Folieskærere - skærer folie ud i lige den figur/form man ønsker til ophængning eller tekstiltryk.

- Tekstiltrykker - bruges til at trykke mønstre og figurer på tekstil, som t-shirts, bannere eller lign.

- MakeDo - med 'papskruer' sætter du papstykker sammen til små og store prototyper.

- MicroBit - introducerer mellemtrin og udskoling til lidt mere avanceret kodning på printplader og med diverse sensorer. Kan bygges sammen med en 'pap-prototype', så dit paphus tænder lyset når du aktiverer bevægelsessensoren i døren.